سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی بسته بندی عسل

طراحی بسته بندی عسل بخش قابل توجهی از تجربه کلی مشتری را رقم می‌زند و نقش حائز اهمیتی را در معرفی حرفه‌ای یک برند تولیدکننده عسل به مخاطبان هدف ایفا می‌کند. عسل از جمله محصولات پرطرفدار و محبوبی است که علاوه بر توزیع داخلی به کشورهای مختلف دنیا نیز صادر می‌شود؛ از این رو طراحی لیبل و بسته بندی کلی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به گونه‌ای طراحی شود که در نگاه اول توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب نمایند. بدیهی است که طیف گسترده‌ای از مصرف کنندگان، محصولی را خریداری می‌کنند که علاوه بر کیفیت بالا دارای بسته بندی منحصر به فرد و شیک نیز باشد.
طراحی بسته بندی عسل شامل جنبه‌های ظاهری و گرافیکی آن همچون رنگ لیبل، فونت، لوگو و غیره است که موجب افزایش جذابیت بصری محصول و جلب توجه و اعتماد مشتریان می‌شود. اما در این میان کیفیت بسته بندی عسل نیز بسیار مهم است تا در هنگام حمل و نقل دچار آسیب‌هایی همچون شکستگی و تغییر شکل نشود. بنابراین در هنگام طراحی کلی بسته بندی عسل و لیبل آن باید علاوه برجنبه‌های ظاهری به جنبه‌های کیفی آن نیز توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب نکات مهم در طراحی بسته بندی عسل را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایا و اهمیت طراحی آن نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.
اهمیت طراحی بسته بندی عسل
طراحی بسته بندی عسل تاثیر بسزایی بر تصمیم خرید مشتریان و البته میزان فروش آن دارد؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم، اکثر خریداران پیش از توجه به ویژگی‌ها و جزئیات یک محصول ابتدا به طراحی بسته بندی آن توجه می‌کنند. بنابراین بسته بندی عسل باید به گونه‌ای باشد که در قفسه فروشگاه، توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را نسبت به خرید ترغیب نمایند.
نحوه بسته بندی و طراحی لیبل عسل به نوعی نمایانگر هویت برند تولید کننده آن است و به عنوان یک ابزار بازاریابی کارآمد و مفید شناخته می‌شود؛ زیرا بسته بندی محصول بر تصمیم خرید 72 درصد از مشتریان تاثیر خواهد داشت. یعنی طراحی جذاب و خاص بسته بندی می‌تواند میزان فروش یک عسل معمولی را افزایش دهد و یک بسته بندی ضعیف نیز می‌تواند میزان فروش یک عسل مرغوب و باکیفیت را کاهش دهد.
طراحی بسته بندی عسل موجب متمایز ساختن محصول شما از رقبا و ماندگاری نام برندتان در ذهن مخاطبان هدف خواهد شد؛ زیرا طراحی اختصاصی بسته بندی نشان می‌دهد که شما برای مشتریان خود ارزش و احترام قائل هستید. بسیاری از برندهای تولیدکننده و یا صادرکننده عسل تنها به کیفیت محصول توجه کرده و از طراحی حرفه‌ای بسته بندی و لیبل آن غافل می‌شوند؛ در صورتی که طراحی بسته بندی عسل نیز به اندازه کیفیت بالای آن مهم است و تاثیر مستقیمی بر میزان فروش آن خواهد داشت
انواع لیبل در طراحی بسته بندی عسل
لیبل همان برچسبی است که بر روی بسته بندی عسل چسبانده می‌شود و اطلاعات کلیدی و مهم محصول بر روی آن درج می‌گردد. لیبل در واقع شناسنامه و هویت عسل است که به محصول شما ارزش و اعتبار می‌بخشد. هر عسل معمولا دارای یک لیبل اصلی و یک لیبل فرعی است؛ لیبل اصلی بر روی قسمت جلویی محصول و لیبل فرعی نیز در پشت محصول قرار داده می‌شود. برخی لیبل‌ها نیز به صورت یک سره دورتادور محصول چسبانده می‌شوند که انتخاب این سبک به سلیقه شما بستگی دارد. البته برخی عسل‌ها نیز دارای یک لیبل بزرگ در قسمت جلویی محصول هستند که کلیه اطلاعات اصلی و فرعی در همان برچسب درج می‌شوند.
اطلاعاتی که بر روی لیبل جلویی عسل درج می‌شوند معمولا شامل نام برند تولیدکننده، نوع عسل، لوگوی اختصاصی، شعار برند و وزن محصول است. سایر اطلاعات همچون ارزش غذایی، تاریخ تولید، قیمت، پروانه استاندارد، شرایط نگهداری، آدرس کارخانه، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره نیز مختص به لیبل فرعی هستند که معمولا در پشت محصول چسبانده می‌شوند و اطلاعات تکمیلی درباره محصول را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. طراحی جذاب لیبل اصلی بسته بندی عسل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا مشتریان در اولین نگاه به محصول با آن مواجه می‌شوند. بنابراین باید آن را به قدری زیبا و خاص طراحی کنید تا بتواند توجه مشتریان را جلب نماید.
انواع لیبل در طراحی بسته بندی عسل به عنوان هویت محصول بر روی آن قرار داده می‌شوند تا علاوه بر حفظ اصالت برند به جلب اعتماد و توجه مشتریان نیز کمک کنند. لیبل‌ها دارای دو نوع شفاف و برچسبی هستند که مدل شفاف آن هیچگونه رنگی ندارد؛ یعنی زمانی که بر روی محصول قرار داده می‌شود، بدنه محصول قابل مشاهده است. اما مدل برچسبی آن بسیار باکیفیت‌تر از مدل شفاف است و مانند برچسب کتاب و دفتر به بدنه محصول چسبانده می‌شود و به راحتی نیز از آن جدا نخواهد شد.
انواع بسته بندی عسل
طراحی بسته بندی عسل تنها به طراحی لیبل آن محدود نمی‌شود و انتخاب ظرف مناسب و باکیفیت نیز در این فرآیند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بسته بندی عسل معمولا از سه مدل ظرف شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود که هریک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. ظرف شیشه‌ای، بسته بندی شکیل‌تر و فاخرتری برای بسته بندی عسل به ویژه عسل‌های صادراتی است اما خطر شکسته شدن آن در حین جابجایی و حمل و نقل وجود دارد. با این حال بسته بندی پلاستیکی عسل نیز رایج و مرسوم است اما به شرط آن که از مواد اولیه مرغوب و استاندارد تهیه و تولید شود تا به محصول آسیب وارد نکند.
بسته بندی فلزی از زیبایی کافی جهت جلب توجه مشتریان برخوردار نیست و امکان تغییر شکل آن بر اثر فشار و ضربه در طول جابجایی محصول وجود دارد و از طرفی دیگر نیز امکان مشاهده محصول در این مدل ظرف وجود ندارد و همین موضوع نیز سبب می‌شود تا بسیاری از مشتریان از خرید آن صرف نظر کنند.
علاوه بر لیبل و ظرف محصول، کیفیت و زیبایی درب عسل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش حائز اهمیتی را در افزایش جذابیت بصری محصول ایفا می‌کند. درب ظرف عسل نیز می‌تواند پلاستیکی، فلزی و حتی چوبی باشد که انتخاب از میان آنها به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. برخی برندها نیز به منظور زیبایی بخشی بیشتر به محصول خود از اکسسوری‌ها مختلف همچون قاشق یا بسته بندی مقوایی استفاده می‌کنند تا قدرت تاثیرگذاری محصول بر مشتری افزایش پیدا کند.
اصول طراحی لیبل عسل
حال که با اهمیت و مزایای طراحی بسته بندی عسل آشنا شدید، در این بخش اصول طراحی لیبل اصل را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با در نظر داشتن برخی نکات مهم و تخصصی بتوانید یک لیبل جذاب و مشتری پسند برای محصولات خود طراحی نمایید.
انتخاب جنس لیبل نیز مانند طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و برچسبی که برای درج بر روی ظرف عسل خود انتخاب می‌کنید باید دارای چسب محکم، غیرسمی، مقاوم در برابر رطوبت و گرما باشد تا به راحتی از بین نرود و اطلاعات نوشته شده بر روی آن نیز پاک نشود. اصلی‌ترین نکاتی که در هنگام طراحی لیبل عسل باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
طراحی یک نماد مرتبط
در اولین قدم از طراحی لیبل عسل باید یک نماد یا المان مرتبط با این محصول طراحی کنید تا ماهیت آن را نمایش دهد. نمادهایی همچون شش ضلعی (اشاره به کندوی عسل)، گل طبیعی، ظرف عسل و یا زنبورعسل به عنوان مرتبط‌ترین نمادها به عسل شناخته می‌شود که قرار دادن آنها بر روی لیبل، جذابیت بصری خاصی به آن می‌بخشد و به نوعی برچسب شما را از حالت سادگی نیز خارج می‌کنند.
انتخاب پالت رنگی مناسب
انتخاب رنگ، نقش حائز اهمیتی را در فرآیند جلب توجه و قدرت تاثیرگذاری لیبل بر مشتریان ایفا می‌کند؛ بنابراین باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که علاوه بر جلوه بصری همچنین بتوانند توجه مخاطبان هدف را به لیبل و محصول شما جلب نمایند. رنگ زرد به عنوان بهترین و مرتبط‌ترین رنگ برای طراحی لیبل عسل شناخته می‌شود که علاوه بر اشاره به رنگ عسل همچنین قدرت تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان داشته و احساساتی همچون دوستی، صمیمیت و انرژی مثبت را به آنها انتقال می‌دهد.
برای رنگ مکمل نیز می‌توانید از رنگ‌هایی همچون مشکی و یا سفید استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ زرد را به عنوان رنگ پس زمینه لیبل و رنگ مکمل را نیز برای درج اطلاعات محصول استفاده نمایید؛ البته برعکس این ترکیب نیز جذابیت خاصی به لیبل شما می‌بخشد.
استفاده از فونت خوانا
انتخاب فونت مناسب و خوانا جهت درج اطلاعات محصول بر روی لیبل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر جلوه بخشی به آن همچنین سبب می‌شود تا تمامی مشتریان به راحتی بتوانند اطلاعات نوشته شده بر روی لیبل را بخوانند. استفاده از فونت‌های فانتزی و یا درهم پیچیده به هیچ وجه برای طراحی لیبل عسل مناسب نیست؛ زیرا این فونت‌ها کارکرد تجاری ندارند و اعتبار برند شما را زیر سوال می‌برند.
علاوه بر انتخاب نوع فونت، اندازه آن نیز بسیار مهم است؛ یعنی اندازه فونت شما نه باید آنقدر ریز باشد که مشتریان به راحتی قادر به خواندن آن نباشند و نه باید آنقدر درشت باشد که تمامی لیبل شما را احاطه کند. بنابراین انتخاب فونت خوانا در اندازه متوسط و ترجیحا رنگ مشکی، بهترین ترکیب برای طراحی بسته بندی عسل و لیبل آن است.
قرار دادن اجزای اصلی لیبل در اشکال هندسی
به منظور افزایش جلوه بصری لیبل و جلب توجه مشتریان به نام برند تولیدکننده، بهتر است نام تجاری خود را به همراه نماد لیبل و کلمه عسل یا معادل انگلیسی آن یعنی Honey را در یک شکل هندسی همچون دایره یا شش ضلعی قرار دهید. بدین ترتیب عناصر اصلی لیبل از عناصر فرعی مجزا شده و در نگاه اول توجه مشتریان را جلب خواهند کرد.
شکل هندسی دایره، شکلی مثبت و بی حاشیه است که استفاده از آن در طراحی لیبل عسل بسیار رایج بوده و عناصر آنها را سازماندهی می‌کند و احساساتی همچون اعتماد و دوستی را به افراد انتقال می‌دهد. شکل هندسی شش ضلعی نیز در اینجا به کندوی عسل اشاره دارد که استفاده از آن جذابیت خاصی به لوگوی شما می‌بخشد و حس نظم، ثبات، پایداری و خلاقیت را به افراد منتقل می‌کند.
ادامه مقاله را در این لینک بخوانید.